Girl
Deze herfstvakantie stond er met
zekerheid een bezoek aan cinema cartoons op het programma. Helaas moeten we het
nu stellen met een film in ons kot. Om een van de eerste lange winteravonden gezellig
door te komen koos ik om de film ‘Girl’ van Lukas Dhont te bekijken.
Achter de keuze van deze film
zitten meerdere redenen. De eerste reden is dat ik binnenkort in de derde graad
rond het thema seksualiteit zal werken en hierbij aan de hand van een
klasgesprek het onderwerp ‘transgender’ zal aankaarten. In dit kader heb ik de
film al aangekocht om samen met de leerlingen te bekijken. Uiteraard bekijk ik
hem eerst zelf, zodat ik er een grondige lesvoorbereiding en nabespreking rond
kan maken. Ook de vele positieve kritieken die ik reeds las, deden me tot de aanschaf en het gebruik ervan als
didactisch materiaal overgaan.
Wanneer ik de voorgaande jaren met mijn leerlingen rond het thema seksualiteit werkte, kwamen er heel veel vragen rond het thema ‘transgender’. Vooral nu dit de laatste jaren een actueel thema geworden is, lijkt het me een uitgelezen kans om hierrond te werken.
Via de organisatie J.E.F. downloadde ik een volledige lesmap waarin middelen aangereikt worden, om mijn leerlingen de film op een actieve, creatieve en kritische manier te laten beleven.
Girl vertelt het verhaal van de 15-jarige Lara, een meisje geboren in een jongenslichaam dat het wil maken als ballerina. De film is gebaseerd op de transitie van Nora Monsecour tijdens haar tienerjaren. De regisseur Lukas Dhont zag hierin een sterk verhaal en besloot dit te verfilmen. De regisseur wil ons doen nadenken over hoe we in onze samenleving omgaan met gender, vrouwelijkheid en mannelijkheid.
Het thema van de film is prachtig in beeld gebracht en laat niet onbewogen. Niet meeleven is uitgesloten, je er geen vragen bij stellen ook. Ik verwacht dus dat na het bekijken van de film mijn leerlingen met heel wat vragen en inzichten zullen komen, die we vervolgens samen kunnen bespreken.
De film vraagt voldoende tijd en een rustig kader om hem te bekijken en laten te bezinken. Uit ervaring weet ik dat het voor deze generatie jongeren, die opgroeien in een flitsende beeldcultuur, niet altijd gemakkelijk is om geduld op te brengen voor het blijven kijken naar een trage film. Maar gelet op het thema, de prachtige vertolkingen en de manier waarop de regisseur de spanning stilaan opbouwt, heb ik er alle vertrouwen in dat mijn leerlingen geboeid zullen blijven kijken.
Naast een klasgesprek lijkt een schrijfoefening me een goede verwerkingsopdracht in deze lessen Nederlands. Zo denk ik er bijvoorbeeld aan om de leerlingen zowel positieve als negatieve recensies te laten lezen en er vervolgens zelf één te laten schrijven.
Een groepswerk waarbij een thema rond seksualiteit zelf dient te worden uitgewerkt en dit in een scenario laten gieten behoort ook tot de mogelijkheden. Opdrachten als deze kunnen zeker ook de creativiteit en taalvaardigheid van jongeren aanscherpen.
Reacties
Een reactie posten