Niets
Beeld: rosavandervost.net |
Omdat ik al een tijdje op zoek was
naar een geschikt toneelstuk om te bekijken voor deze blog, was ik aangenaam
verrast toen Lynn, onze docente Nederlands, voorstelde om het theaterstuk
‘Niets’ te bekijken als voorbereiding op de aankomende les en het tegelijk te
gebruiken als bespreking voor onze blog. Gelet op mijn drukke agenda, vond ik dit een
welgekomen voorstel.
Na het bekijken van de trailer, was
mijn interesse meteen gewekt. Het volgende anderhalf uur zat ik dan ook geboeid
te kijken naar het theaterstuk ‘Niets’ dat gebaseerd is het op gelijknamige en bekroonde boek van de Deense auteur Janne Teller. Zo
liet ik me meeslepen door de vertelkunst van de vijf acteurs en ging ik
helemaal mee in het verhaal van Pierre Anton, een jongentje uit klas 2B dat de
zin van het leven niet meer inziet. Hij vindt dat er niets van betekenis
bestaat en dat het daarom geen zin heeft om iets te doen. Ook les volgen heeft
weinig zin waarop hij zijn boeken in zijn tas stopt, uit de klas loopt en
vervolgens in een perenboom gaat zitten. Zijn klasgenoten zijn het oneens met
hem en besluiten het tegendeel te bewijzen door een Berg van Betekenis te
bouwen.
Doorheen het toneelstuk worden er
regelmatig belangrijke waarom-vragen gesteld. Vragen die je doen nadenken over de
betekenis van het leven en de invulling die je eraan geeft. Dit waren niet
alleen vragen die Pierre Anton zich stelde, maar waar je als toeschouwer
ongetwijfeld ook al over nadacht. Waarom maak je alles mooier op het
internet? Waarom zeggen we altijd dat het goed met ons gaat als mensen dat
vragen? Waarom kunnen we niet gewoon onze maskers afnemen en de waarheid zeggen?
Sommige vragen vond ik best
confronterend. Het is inderdaad belangrijk om regelmatig stil te staan bij de
betekenis van het leven. Naast de
waarom-vragen werden ook belangrijke mijlpalen in een mensenleven herleid tot
‘niets’. Zo werd uitgelegd dat verliefdheid maar een stofje in je hersenen is. Zelfs
voor iemand als ik die toch wel beschikt over een groot relativeringsvermogen, was
dit best wel vergaand. Want inderdaad,
dan heeft niets nog betekenis.
De kern van het verhaal is volgens
mij de vraag: hoe ver kan je een mens drijven? Of tot wat is een mens in staat?
De offers die de leerlingen brachten om de Berg van Betekenis te bouwen werden
steeds groter en gruwelijker. Alle leerlingen deden mee en geen enkele van hen vond
de moed om ermee te stoppen of de vraag te stellen of ze niet te ver gingen.
Deze offers tonen feilloos aan hoe
sterk groepsdruk inwerkt op iemand en hoe belangrijk de peergroup is voor de
jongere. Deze bedenking kan een ideale starter zijn om een klasgesprek op gang
te brengen met volgende vragen:
- Hoe ver zouden jullie gaan?
- Zou iemand de moed hebben om ermee te stoppen? Waarom wel of waarom niet?
- Zou je je schuldig voelen als je de andere een offer liet brengen waarvan je
wist dat hij/zij dit nooit te boven zou komen?
De mooie boodschap die men op het
einde van het verhaal meegeeft is ook zeker een nabespreking waard. We
hebben allemaal barsten, we zijn niet perfect. We moeten durven neen
zeggen. In deze tijd waar de
perfecte beelden op Instagram en Snapchat voor enorm veel onzekerheid bij
jongeren zorgen, is het absoluut nodig dat we hier als leerkracht bij stilstaan
en het vervolgens in de klas bespreekbaar maken. Zo kan je bijvoorbeeld regelmatig
korte reflectiemomenten inlassen waar leerlingen even hun verhaal kwijt kunnen.
Mocht er een gelegenheid zijn om dit
toneelstuk in schoolverband te bekijken, dan zou ik hier zeker achterstaan. Ik
heb er zelf enorm van genoten en ik ben er zeker van dat het ook bij mijn
leerlingen een diepe indruk zal nalaten. Het zal hen in ieder geval voldoende
stof geven om over na te denken.
Een absolute aanrader!
Beste Caroline,
BeantwoordenVerwijderenJij en ik hebben een andere beleving gehad bij 'Niets', maar ik begrijp jouw visie wel. Je hebt de essentie van groepsdruk en de ervaring van de zin van het leven in dit toneelstuk mooi en duidelijk verwoord.
'Neen' durven zeggen kan levensnoodzakelijk zijn. Moed is een eigenschap die we vaak onvoldoende waarderen. Erkennen dat je niet perfect bent en dat aanvaarden is net zo belangrijk. Je geeft me stof tot nadenken.
Jouw idee om reflectiemomenten in te lassen is uitstekend. Ik weef dat regelmatig door mijn lesvoorbereiding, maar jij doet me beseffen dat ik dat systematischer kan aanpakken en er nog meer aandacht aan mag besteden.
Ik ben blij dat ik jouw post over 'Niets' heb gelezen en ga met jouw suggesties aan de slag.
Bedankt voor jouw insteek!
Vriendelijke groeten,
Conny Berghmans